Ako sa tvorí cena liekov na Slovensku. .. .alebo Zdravotné poisťovne – dojná krava?

24. januára 2013, Jozef III, lieky

Jeden môj priateľ ktorý je po  chemoterapii, mi povedal, že lekári mu predpísali liek POLYOXIDONIUM 6mg ampule. Keď mi povedal, že liek mu pichajú každý druhý deň a že za jednu dávku ( 5 ampulí) dopláca 23.75 EUR. Mesačne mu vyjde iba na tento liek doplatiť cca 360 EUR!   Tak som začal Googlovať a aké je moje prekvapenie!

Informácie o lieku POLYOXIDONIUM je na našich internetových stránkach dosť. Napríklad na stránke http://www.cenyliekov.sk/liek/c51567_polyoxidonium-6-mg, ale aj na stránke : http://www.adcc.sk/web/humanne-lieky/detail/polyoxidonium-6-mg-20718.html, zistíte, že cena lieku je na Slovensku celkovo 95 EUR! Z uvedenej ceny dopláca pacient spomínaných 23,75 EUR a zvyšok , t.j.: 71,25 EUR dopláca zdravotná poisťovňa.!

Nuž čo poviete si, keď je ten liek taký drahý, tak v podstate ten doplatok by  bol ako-tak primeraný. Ale Googlil som ďalej a zistil som, že tento liek sa vyrába v Rusku a aj majiteľom patentu je od r. 1997 ruská spoločnosť ( na stránke Wikipedia je v ruštine liek uvádzaný pod názvom AZOKSIMERA BROMID ) Štátne výskumné centrum po imunológii.

Takže som začal Googliť v ruštine a našiel som, ( na stránke http://www.pharmindex.ru/descript.asp?pid=5572 ), že tento

„slovenský liek“ v ruskom ORIGINÁLI môžete kúpiť v lekárni kdekoľvek v Rusku za  priemernú cenu 936,80 Rubľa, čo v prepočte na EUR je cca 23,25 !!!

 

Teda pýtam sa : keď ruský výrobca, majiteľ patentu predáva liek v lekárni za cenu 23,25 EUR a na Slovensku slovenský výrobca predáva za cenu 95.- EUR, za čo a komu vlastne dopláca zdravotná poisťovňa 71,25 EUR ???

Toto postráda nielen zdravý rozum, ale naznačuje kadečo….a vôbec sa nečudujem odborníkom v tejto oblasti, ktorí protestujú proti vysokému doplatku..

 

Nebolo by výhodnejšie pre zdravotnú poisťovňu kúpiť tento liek – originál v Rusku ??? No to už nechávam na

posúdenie kompetentným….